המדריך המלא לתאונות בשטח ציבורי

החלקתם בקניון? נפגעתם מרצפה שבורה באולם אירועים או מבור ביוב רעוע ליד הבית שלכם?   אלו הן רק כמה דוגמאות לתאונות בשטח ציבורי. 

ככלל, במקרה של רשלנות מצד הגורם האחראי, באפשרותכם להגיש תביעה נגדו ולקבל פיצוי כספי בגין כל הנזקים שנגרמו לכם בשל התאונה. 

אז מהי תאונה בשטח ציבורי?

זהו תרחיש כמעט יומיומי אשר לא פעם, מסתיים בנזק פיזי משמעותי. אלו הן תאונות אשר עלולות לקרות בכל מקום ובכל זמן; לדוגמה: אדם הולך לתומו ברחוב ומעקם את רגלו בשל היתקלות מדרכה שבורה, לקוח נכנס לחנות ונפגע ממדף כבד שנפל עליו בפתאומיות ועוד שלל דוגמאות של תאונות אשר מתרחשות במקומות שונים כגון: פארקים, אולמות אירועים מתחמי קניות וכדומה. 

חשוב לדעת, כי מי שנפגע מתאונה בשטח ציבורי זכאי לקבל פיצוי על הנזק שנגרם לו היה והנזק הינו תוצאה ישירה של התנהלות רשלנית. 

ככלל, חובת ההוכחה בעניין זה מוטלת על הנפגע ויש לומר כי מדובר במשימה לא פשוטה כלל וכלל. אולם, במצב בו עומד לצד הנפגע  עו"ד נזיקין מקצועי ומנוסה בתחום, אזי יהיה ניתן להגיש תביעה מבוססת כזו שתבטיח כי בסיומו של ההליך המשפטי, יקבל הנפגע את הפיצוי הכספי המירבי אשר המשקף את נזקיו. 

האם מדובר ברשלנות?

כאמור, הזכאות לפיצוי כספי בשל תאונה בשטח ציבורי, מותנית בהוכחת רשלנות מצד הגורם האחראי למקום בו אירעה התאונה, כאשר עילת הרשלנות מורכבת מארבעה תנאים מצטברים:

 התנאי הראשון, הוא כי למזיק הייתה חובת זהירות כלפי הניזוק. כלומר, חובתו של בעל מקום ו/או מחזיק המקום ו/או האחראי למקום לדאוג לבטיחותם של כל העוברים ושבים או המשתמשים בשטח אשר תחת אחריותו. 

התנאי השני,  הוא הפרת חובת הזהירות אשר מתרחשת כאשר אותו גורם אחראי לא נקט באמצעי בטיחות סבירים, כדוגמת הצבת שילוט המזהיר מפני מדרגה נסתרת, תיקון כל מפגע אשר עלול לגרום לנזק וכיו"ב. 

התנאי השלישי, הוא כי נגרם לניזוק נזק פיזי של ממש.

התנאי הרביעי והאחרון הינו קשר סיבתי בין הנזק לבין הפרת חובת הזהירות. 

משמע, יש להראות כי הנזק שנגרם לניזוק לא היה מתרחש לולא אילולא רשלנותו של המזיק. 

נפגעתם? תתעדו!

הצלחתה של התביעה דורשת ראיות אשר יתמכו בטענת הרשלנות ויוכיחו את היקף הנזק שנגרם לנפגע עקב התאונה. לכן חשוב מאוד לצלם תמונות ולערוך סרטון של זירת אירוע התאונה ושל המפגע עצמו. כמו גם מומלץ לצלם את הפגיעות הפיסיות שנגרמו לניזוק לצד פיסת עיתון שעליו מופיע התאריך זאת בכדי להוכיח את אותנטיות התמונות ואמיתיותן.  

אם היו עדים לאירוע, רצוי יהיה לקחת מהם פרטים ליצירת קשר בכדי שבשלב מאוחר יותר יהיה ניתן לגבות מהם תצהירים כאלה שיצורפו לתביעה. למען הסדר הטוב יובהר כי אם מצבו של הנפגע מצריך טיפול רפואי דחוף, יש לגשת מייד לבית חולים ולהותיר את תיעוד הזירה למי שהיה עם הנפגע באותה עת.

כמו כן, ניתן לעיתים להסתייע בצילומים וסרטונים של אנשים אחרים שנכחו במקום ובעידן של רשתות חברתיות, ניתן יהיה לאתרם בקלות. 

חשיבות תיעוד רפואי ראשוני

אנשים רבים אינם מודעים לחשיבות קבלת הטיפול רפואי הראשוני בסמוך למועד אירוע התאונה, זאת בין אם מדובר בתאונה בשטח ציבורי / תאונה בעבודה / תאונת דרכים או כל תאונה אחרת.

יש להבין כי לצורך הכרה בעצם התרחשות התאונה והן לצורך ההכרה בפגיעות שנגרמו במהלכה, חשוב ביותר כי הנפגע יפנה לקבלת טיפול רפואי ראשוני כבר באותו היום בו התרחשה התאונה ולא יתעכב! ככל שיעבור הזמן יהיה יותר קשה להוכיח את הקשר הסיבתי שבין התאונה לנזק ו/או את עצם קיומה של התאונה. 

יש לשים דגש, כי בתיעוד הרפואי שניתן לאחר האירוע, יפורט ככל הניתן על-ידי הגורם הרפואי היכן התרחשה התאונה, כיצד התרחשה וכמובן אילו איברים נפגעו כתוצאה ממנה.

לדוגמה: אירוע תאונתי שנגרם כתוצאה ממדרכה משובשת –  זהו מצב שבו יש לתבוע את העירייה בגין קיומה של מדרכה משובשת ברחוב – רשלנות, אשר כתוצאה מכך נגרמה תאונה.                  

במצב דברים זה, יש לוודא כי בחומר הרפואי כתוב שמדובר בנפילה כתוצאה ממפגע במדרכה, לצורך הוכחת הטענה כי התאונה ארעה כתוצאה מהמדרכה ולא בשל גורם אחר.

עו"ד נזיקין 

מומלץ מאוד לפנות לעורך דין נזיקין בשלב מוקדם. ראשית, כדי שהנפגע יקבל ייעוץ כיצד עליו להתנהל, למשל, להימנע מכל תקשורת עם חוקרי חברת הביטוח אשר צפויים לפנות אליו בניסיון להפילו בלשונו. שנית, בעת הצורך, עוה"ד יפנה את הנפגע לבדיקות רפואיות נוספות ויסתייע בחוות דעת מומחה כדי לבסס את טענת הרשלנות והיקף נזקיו של הנפגע.

כמו כן, מעורבות מוקדמת של עורך הדין, תקל באיתור הראיות והעדים הדרושים לביסוס התיק. 

חשוב מאוד לפנות לעו"ד העוסק ומתמחה אך ורק בתחום הספציפי של – נזקי גוף –  דבר המעיד על עורך הדין כעל מומחיות בתחום, וככזה ידע לבצע הכוונה והדרכה נכונה של הנפגע אשר לבסוף תוביל לבניית תיק משפטי חזק ולהוצאת הפיצוי המירבי.